Monday, June 28, 2010

SALAM

Bismillahirrahmanirrahim...

-hukum memberi dan menjawab salam-

ucapan salam itu s'diri mempunyai aura yg sgt kuat dlm mempereratkan ukhuwah di antare kite sesame muslim. ditambah lagi apabila ianye disebut dgn sempurne, disertai dgn ukiran senyuman yg ikhlas dr hati.. bkn senyuman "palsu" dan bkn senyuman dgn niat "mengorat" dan sebagainya.

memberi salam itu sunat hukumnye, dan menjawabnye pula adlh wajib.. x kirelah jawapannye di dlm hati, dita'khirkan dan sebagainye.. yg penting jawab. sebaiknye dijawab secare segere dan didengar oleh org yg memberi td tuk mengelakkan sebarabg prasangke buruk. contoh penta'khiran salam; org memberi salam kpd kite sewaktu kite berada di dlm tandas.. kite bleh jawab ble kite da kua nt. atau pun klu kite terlupe tuk menjawabnye, kite bleh jawab ble2 mase
kite igt nt. *bg salam kat org dlm tandas adlh makruh hukumnye..

salam yg x wajib dijawab plak adlh salam yg diberi dgn niat yg x murni.. mengganggu ketenteraman awan, mengorat, dan sebagainye. yg bese dak2 kutu lepak buat kat awek2 yg lalu lalang.. yg klu dijawab akan membuke pintu kejahatan, berlaku fitnah, dan sebagainye. wlupon jawab salam 2 dituntut, klu dah nampak unsur2 nie x payah menggatal nak jawab la yer. yg sane "gatal", yg cnie "menggatal".. same2 rosak.

dan utk akhirnya.. Rasulullah s.a.w ada bersabda yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a yg bermaksud: "Memberi salam oleh yg berkenderaan ke atas yg berjalan, yg berjalan ke atas yg duduk, yg sedikit ke atas yg ramai." dan pada satu riwayat: "yg kecil ke atas yg besar". (H.R Al-Bukhari)

maka berilah salam sbg tande kasih kite sesame muslim.. doakan kesejahteraan sedare kite. wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment