Monday, May 3, 2010

DEFINISI DAN TEORI SENI

Definisi Seni

Beberapa definisi dan pengertian kata seni:
Pengertian kata seni di ambil dari Bahasa Inggeris iaitu "art", yang berakar pada kata Latin ars, yang bererti: "ketrampilan yang diperoleh melalui pengalaman, pengamatan atau proses belajar". Perkataan ini kemudian berkembang pengertiannya melalui kamus Webster seperti berikut: "penggunaan ketrampilan dan imaginasi secara kreatif dalam menghasilkan benda-benda estetis". (Webster's Collegiate Dictionary, 1973, hal.63).

Pengertian lain diambil dari bahasa Belanda yang mempunyai definisi seperti berikut: "suatu kesatuan secara struktural dari elemen-elemen estetis, kualiti-kualiti teknik dan simbol yang mempunyai erti tersendiri dan tidak memerlukan pengesahan dari unsur-unsur luar untuk pernyataan dirinya". (Winkler Prins, hal.427).

Definisi seni Kamus Umum Bahasa Indonesia:
Kecakapan membuat (menciptakan) sesuatu yang elok-elok atau indah. Sesuatu karya yang dibuat (diciptakan) dengan kecakapan yang luar biasa seperti lukisan, ukiran-ukiran dsb.


Teori-teori Seni

Teori-teori seni pada asasnya dapat digolongkan dalam beberapa kelompok pemikiran:

Teori Mimesis:
Teori ini berpijak pada pemikiran bahwa seni adalah suatu usaha untuk menciptakan peniruan alam. Kata mimesis berasal dari kata Yunani dimana teori ini pertama kali dicetuskan oleh Plato.

Terjemahan yang tepat dari kata mimesis agak sukar dicari,kerana bagi Plato mimesis ini tidak saja berlaku untuk senirupa melainkan juga berlaku untuk seni musik, drama dan sebagainya.

Teori mimesis ini amat penting dalam tinjauan seni kerana setelah zaman Yunani konsep ini dihidupkan kembali dalam seni Renaissance dan sampai sekarng masih cukup berpengaruh. Inti dari teori mimesis ini adalah perkembangan seni naturalis baik secara formal mahupun sebagai pengenalan pengalaman.

Teori Instrumental:
Teori-teori ini berpijak pada pemikiran bahawa seni mempunyai tujuan tertentu, dan berfungsi dalam setiap karya seni. Antara fungsi-fungsinya ialah pembelajaran, propaganda, agama dan sebagainya.

Peranan seni yang lain adalah sebagai wadah bagi menyampaikan perasaan, emosi dan mesej. Seni adalah salah satu cara untuk seniman berkomunikasi dengan kita.


No comments:

Post a Comment